Monday, May 19, 2008

Comité International de Paléographie Latine XVIth Colloquium
Teaching Writing, Learning To Write
September 2-5, 2008
University of London, Senate House

From the medieval viewpoint writing meant not only the skill of handwriting, but also the ability to write with 'correct' understanding of grammar, punctuation, etc. The colloquium will address the psychology and sociology of the medieval scribe. How did scribes learn to write in the Middle Ages? What was the social and cultural significance of a script chosen for a particular function? How was script influenced by features of fashion? What was the interface between scribe and reader and the graphic signs used to communicate a message? Such questions impact on the transmission of texts, the growth of literacy and history of reading.

Dans l'optique médiéval, savoir écrire signifiait non seulement maîtriser la technique d'écriture, mais aussi être capable d'écrire avec une intelligence "correcte" de la grammaire, de la ponctuation, etc. Le colloque s'intéressera à la psychologie et à la sociologie du scribe médiéval. Comment les scribes apprenaient-ils à écrire au Moyen Age? Que signifiait, en termes sociaux et culturels, l'adoption d'une écriture pour une fonction particulière? Dans quelle mesure l'écriture était-elle influencée par les tendances de la mode? Quelle était l'interface entre le scribe, le lecteur et les signes graphiques utilisés pour transmettre un message? Ce type de questions a des répercussions sur la tradition des textes, le développement de l'alphabétisme, et l'histoire de la lecture.

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